Sunday, 6 December 2009

BAB 8

Masa semakin berlalu…Perasaan Amira terhadap Haris semakin mendalam..Sehinggakan Fizan kurang menyenangi sikap Amira itu. “Mira, abang tak suka Mira rapat sangat dengan Haris tu”. “Nape plak? Dia kawan baik Mira..Alaa..demokrasi la sket..takkan nk berkawan pun xboleh” “Bukan tak boleh berkawan tapi abang tak suka Mira rapat sangat dengan dia”. Mira tidak mengendahkan perasaan dan nasihat Fizan ketika itu..Baginya, tidak bermakna hidupnya tanpa Haris..Orang yang sentiasa berada dalam hatinya..Orang yang sentiasa membuatnya tersenyum dan membahagiakannya.

Ketika keluar dengan Fizan, Mira masih sempat b’sms dengan Haris.
“Mira sms dengan sape?” “Dengan Haris”..Dengan selamba Amira menjawab pertanyaan Fizan tanpa perasaan bersalah. Air muka Fizan mula berubah..tapi semua itu tidak penting buat Amira.
Sehingga pada suatu hari, tanpa Amira sedari dia telah melukakan hati seorang lelaki yang betul2 ikhlas menyayanginya.. “Mira, tak boleh ke Mira lupakan Haris tu? Kalau Mira nk berkawan ke, nak ade kawan baik ke, Mira kawan dengan abang..Abang jadi kawan baik Mira. Tak payah Mira nak cari-cari orang lain” “Abang ni kenapa? Abang ingat senang ke nak lupakan macam tu. Abang tau tak, tanpa Haris, Mira rasa hidup Mira kosong..Tak bermakna hidup Mira tanpa dia” “Kalau diberi pilihan, antara Abang dan dia, Mira pilih siapa?” Tanya Fizan..Mira terdiam seketika..”Kalau diberi pilihan, Mira akan pilih Haris..Mira tak sanggup kehilangan dia” jawab Mira dengan bersungguh-sungguh..

Kejam..Amira bersikap kejam kepada Fizan..Dia terlalu mengikutkan perasaan. Sedangkan Haris..hanya memendam perasaan yang terluka. Kerana terlalu sayangkan Amira, dia menerima apa jua yang dilakukan oleh Amira. Fizan pernah meluahkan perasaan itu kepada teman sepejabatnya..
“Linda, kalau aku Tanya kau sesuatu boleh tak?” Tanya Fizan dalam keadaan yang kusut. “Tanyalah..apa dia?” “ Apa yang kau rasa bila orang yang kau sayang bagitau kau dia tak boleh hidup tanpa lelaki lain. Maksud aku, lelaki tu kawan baik dia. Pastu jika diberi pilihan orang yang kau sayang tu akan pilih lelaki tu.tapi tak pilih kau. Patut ke dia cakap macam tu?” “ Hey!!! Mana boleh! Kau boyfriend dia..lelaki tu Cuma kawan baik dia. Tak patut dia cakap macam tu.” Linda pula yang emosional. “Entah la Linda..aku dh tak tahu nak cakap apa”. Fizan hanya mengeluh kecewa dan kesal dengan apa yang Amira lakukan.

Bermacam-macam cara yang Fizan lakukan untuk membuat Amira bahagia. Tiada apa yang membuatnya bahagia selain membuat Amira ketawa. Sedangkan Amira?? Lain pula situasinya..Amira berusaha untuk terus mendekati Haris..menemani Haris, membuat Haris ketawa bahagia. Amira sudah membuat perancangannya sendiri..Dia memikirkan cara untuk menjauhi Fizan…Menjauhinya secara perlahan-lahan.Dia sudah tidak mampu menipu diri sendiri lagi..Biarlah Fizan terluka sekarang, daripada terluka suatu hari nanti.

Amira agak sunyi..kadang-kadang terasa cemburu melihat pelajar-pelajar lain. Masing-masing ada pasangan satu kampus. Ingin rasanya seperti mereka semua. Tapi Amira hanya buang perasaan itu jauh-jauh. Kawan-kawan lah teman Amira. Walaupun tiada orang tersayang di sisi.
“Wei, jom pegi econsave..beli barang..beli barang dapur..” kata Mas. “Jom! Tapi nak pegi dengan ape?” Tanya Anom. “Alaa…ko sms Min..mintak pinjam motor dengan budak rumah dia tu” Mira menyampuk. Setiap kali ingin menggunakan motor, mereka akan meminjam motor-motor dari teman serumah Min. Min merupakan salah seorang classmate mereka. Melalui Min, mereka semua mengenali kawan-kawan baru.. Teman serumah Min.
Daripada situ, Amira mula mengenali seseorang iaitu Tengku Ahmad.. Amira sering kali meminjam motor daripadanya. Tengku Ahmad seorang yang biasa..seperti orang lain. Tapi ada sesuatu yang menarik Amira untuk terus mendekati Tengku. Biasanya dia hanya mendengar cerita mengenai Tengku melalui Nana, teman serumahnya. Amira tidak berminat..sekadar kenal-kenal begitu sahaja. Tapi bagaikan ada satu aura….antara dia dan Tengku.


*********************

Minggu depan, Hari raya puasa…Amira dan kawan-kawannya bersiap sedia untuk pulang ke kampung..tiket sudah dibeli..barang sudah siap di kemas…Mood raya semakin terasa..
“Selamat Hari Raya sume…elok2 balik kampung..Mintak maaf mintak ampun kalau ada buat salah” Mira bersalaman dengan semua kawan-kawan. Seperti biasa, Amira akan balik beramai-ramai dengan kawan-kawan yang senegeri..Balik kampong beramai-ramai lebih seronok berbanding balik berseorangan.

Berhari raya di kampong begitu meriah..Berjumpa dengan sanak-saudara yang sudah lama tidak berjumpa..mengeratkan lagi perhubungan kekeluagaan. Tapi Amira tidak dapat tinggal lama di kampong kerana terpaksa pulang semula ke tempat belajarnya. Seminggu di kampong tidak cukup rasanya..

“Mas, dah sampai belum kat stesen bas? Dah nak kul 9 ni.Jangan lambat”. Seperti biasa, Mas dan Amira akan pergi bersama kerana tinggal di daerah yang sama.

Keesokannya……

Tutt.tuttt…. 1 sms diterima

Mira, nanti esok abang nak jumpa Mira. Abang nak raya dengan Mira

Sms itu hanya membuatkan Amira kusut. Dia tidak mahu berjumpa dengan Fizan lagi.

Tengok la macam mana…Malas plak Mira nak trun Larkin..
Abang tak kira..abang nak jumpa dengan Mira juga. Abang nak turun gak esok. Kalau Mira malas nak pegi Larkin, biar abang cari Mira..Abang pegi umah Mira

“Ah…sudahh…macam mana ni” Amira tertanya-tanya sendirian..Agak lama dia berfkir..Dia tidak mahu Fizan datang ke rumahnya. Amira tidak mahu sesiapa mengenali Fizan kerana dia tidak mahu sesiapa tahu Fizan teman lelakinya. Bukan dia sengaja mahu menyembunyikannya..Tapi dia sendiri tidak pasti perasaannya terhadap Fizan.

Akhirnya……….

Baiklah..Biar Mira turun sana..Awak jangan datang rumah saya

Mira sudah mengambil keputusan untuk berterus terang dengan Fizan esok..Biarlah dia mengecewakan Fizan sekarang. Jangan dia mengecewakan hati mereka berdua pada masa akan datang. Sementara masih ada peluang, peluang itu jangan disia-siakan.

“ Aku nak jumpa Fizan esok. Dia nak jumpa aku..Aku dh ambil keputusan nak putus dengan dia” bagitau Mira kepada Zimah dan Nana. “Kau dh fikir masak-masak ke?” Tanya Zimah. “Dah..aku rasa ini yang terbaik. Aku tak nak tipu diri aku sendiri”. “terpulang pada kau, Kalau kau rasa itu yang terbaik” ujar Zimah.

Keesokannya, dari jauh Amira Nampak Fizan tersenyum…Mira memaksa diri untuk tersenyum. Di fikirannya menyusun kata-kata yang perlu diberitahu kepada Fizan. Fizan cuba merangkul Amira dalam pelukannya. Amira menepis..menjauhkan diri Fizan..”Nape ni? Tnya Fizan..”Tak malu ke orang tengok?” Tanya Amira tidak puas hati dan dengan perasaan malu dengan orang sekeliling..Fizan cuba memegang tangan Amira..sekali lagi Amira menepis. “Please..jangan..buat biasa-biasa je”. “Mira ni nape? Tak suke jumpa dengan abang?” “tak ade ape-ape”jawab Mira..
Amira cuba untuk meluahkan apa yang ada dalam isi hatinya. Tapi tidak terluah..dia tidak sampai hati..Beberapa jam menemani Fizan, Amira meminta izin untuk pergi. Dengan alasan ada urusan yang perlu dilakukan. Setibanya di rumah…. “Mira, macam mana? Kau dah bagitau dia?” Tanya Zimah. “Belum laa..aku x sampai hati..” keluh Amira. “Takpe lah nanti aku SMS dia.

Beberapa kali Amira menaip sms kepada Fizan tapi di padam Amira…akhirnya…1 sms di hantar..1 sms pengakhiran bagi hubungannya dengan Fizan.

Salam. 1st Mira nak Mintak maaf sebab buat macam ni..Mira dh x boleh nk tipu diri sendiri..x boleh nk tipu awak. Mira cuba cinta awak tapi tak boleh. Hati Mira bukan untuk awak. Maafkan Mira..Sampai sini saja hubungan kita. Jangan ganggu atau cari Mira lagi.Mira doakan awak akan jumpa dengan org yang btl2 di ciptakan untuk awak. Saya bkn diciptakan untuk awk.

Tiada balasan dari Fizan. Mungkin terkejut dengan sms yang diterimanya…

Mira menghubungi Haris….”Hello..Assalamualaikum Haris. Mira dh putus dengan boyfriend Mira” “Wsalam..Tu keputusan Mira..Haris tak boleh nak buat apa-apa””Mira buat semua ni sebab Haris..Mira sukakan Haris” “Miraa….” Haris terdiam seketika… “Mira, mcm yang Haris cakap. Haris xpernah janji apa-apa dengan Mira. Kita serah pada takdir..” Mira hanya terdiam…..Setelah habis perbualannya dengan Haris, Amira menerima panggilan dari Fizan bertalu-talu tapi Mira tidak menjawabnya….

KORANG SUKA?

Wednesday, 30 September 2009

BAB 7

Hari ini Amira mula mendaftarkan diri untuk menjalani latihan industri bersama-sama dengan Nana & Zimah. Agak membosankan kerana tiada ape-ape kerja yang diberikan kepada mereka.

"Weii..korang tak bosan ke? Aku bosan tahap cipan dah ni" sungut Amira. "Tak bosan ko cakap? Aku dah bosan giler ni. Giler pon tak bosan camni" Nana pula yang bersuara. Tiba giliran Zimah "Takkan kita nak memerap dalam bilik mesyuarat je ni? Dari pagi sampai petang. Tak boleh jadi ni"

Tiada kerja yang diberi kerana semua urusan kerajaan dan semua staff tidak boleh memberi tugasan kepada mereka sesuka hati. Mereka hanya boleh bertanya sahaja. Begitu la rutin harian mereka di pejabat. Masuk kerja jam 8pagi balik jam 5 petang. Setiap hari sehingga la genap 1 bulan.

" Saya akan hantar awak semua ke luar daerah..Awak semua akan berada di daerah yang berlainan setiap 1 bulan. Balik kemas barang. Esok pagi, driver akan hantar awak ke sana " arah Ayah Nana, selaku pengarah di Jabatan tersebut.

"Akhirnyaaaa!! Yes! dapat jugak kuar dari tempat yang membosankan tu" Amira kegembiraan. Begitu juga dengan kawan-kawannya yang lain. Kehadiran Mereka ke daerah X disambut baik oleh semua staff di sana. Namun kegembiraan mereka hanya seketika kerana daerah yang mereka rasakan dapat memberi keseronokan rupanya hambar. Daerah X sebuah daerah yang terpencil. Talian komunikasi yang rendah, jauh dari dunia luar dan tinggal di banglo yang jarang dihuni membuatkan mereka kurang selesa. Untuk mendapatkan talian komunikasi, mereka terpaksa menggantungkan telefon masing2 samaada di tingkap bilik atau di katil. Bekalan makanan terpaksa mereka tempah untuk dihantar kepada mereka. Selepas 1 bulan, mereka kembali semula ke ibu pejabat dengan begitu banyak pengalaman dan betapa bertuahnya mereka dengan kemudahan-kemudahan yang ada hari ini.

"Dari tadi tengok semua duk pegang handphone. Macam xpenah penah dapat handphone ni nape?" tanya Ayah Nana kehairanan dengan nada yang tidak puas hati. Mereka semua hanya tersenyum tanpa berkata apa-apa. "Lusa kemas barang balik. Nak hantar pegi daerah Y pula" arah ayah Nana. Mereka sebenarnya agak keberatan kerana terpaksa mengemas kembali barang-barang. Sedangkan baru 2 hari mereka kembali dari daerah X. Harapan mereka daerah Y tidak akan seperti di daerah X. Daerah Y lebih meriah kerana ramai staff tapi rata-rata daripada mereka ialah lelaki. Hanya 2 orang sahaja staff perempuan.

Tanpa Amira sedari, sepanjang dia berada di sini ade mata yang memerhati gerak gerinya. Seseorang yang menyimpan perasaan kepadanya. Amira tidak menyedarinya. Cukup la Haris dan Ayie dalam hidupnya. Haris satu-satunya orang yang di sentiasa rindui dan nantikan. Ayie pula hanya pada nama..hanya pada status..Ayie langsung tidak menghubunginya. Sehingga la Amira dapat tahu Ayie berkawan dengan seorang pelajar junior. Itu pun setelah Ayie menceritakan kepadanya melalui sms. Seolah-olah bangga dengan ape yang dibuatnya.

Tadi abang kuar pegi kat Plaza L..cari tiket..abang naik motor ngn kawan p'puan..budak junior.. Balik tu ujan. Habis basah kuyup

Ayie menceritakannya tanpa memikirkan perasaan Amira. Pengakuan itu betul-betul mengguris hati Amira. Sudah lame Amira bersabar..Akhirnya...Amira membuat keputusan. Keputusan yang telah difikir semasak-masaknya.

Salam Ayie. Maaf kalau kedatangan SMS Mira kali ini mungkin akan membuatkan hati Ayie terluka. Jgn tnya kenapa. Mira dah fikir. Mungkin tiada jodoh antara kita. Mungkin kita lebih sesuai jadi kawan daripada jadi kekasih. Maafkan Mira. Kita kawan ok....

Sms daripada Mira tiada jawapan daripada Ayie. Tiada juga panggilan telefon. Mungkin itu keputusan yang terbaik untuk mereka. Sekarang Amira hanya tertumpu kepada Haris. Haris single..dia pun single..jadi tiada halangan untuk mereka melangkah ke peringkat seterusnya. Itu yang ada dalam fikiran Mira. Tapi bagaimana pula dengan Haris?

Semua yang diimpikan Amira tidak seindah realiti. Cepat betul Haris mencari pengganti. Sekali lagi Amira kecewa. Setiap kali Amira mempunya teman istimewa, Haris yang single. Dan setiap kali Haris mempunyai teman istimewa, Amira yang single. Permainan apakah ini? Mira masih tidak mendapat orang yang dia sayang. Orang yang betul2 mencuri hatinya.

Beberapa hari lagi genap la 1 bulan Amira di daerah Y. Pagi tadi mereka mendapat panggilan arahan dari ibu pejabat yang mengarahkan mereka berkemas kerana mereka akan balik semula ke ibu pejabat. Pada malam sebelum mereka bergerak balik...

Mira awak jangan la balik. Awak tinggalkan sini. Awak wt la rayuan tinggal kt sni

Amira mendapat sms daripada seorang staff yang bertugas di situ. Amira hanya tersenyum. Sejak akhir-akhirnya dia sudah dapat mengagak yang Hafiz menyimpan perasaan kepadanya.

Eh mana boleh..saya kne balik esok

Plez..awak jangan la pegi..awak wt la rayuan tgl kt sni

tak boleh..sebab lepas ni sy nak kne pergi tempat lain pula. Saya kne balik

Keesokan harinya, Amira dan kawan-kawannya bergerak balik ke ibu pejabat. Amira tidak sempat berjumpa dengan Hafiz.

Saya x sempat nk jumpe dengan awak Mira. Saya sampai2 je awak dh pegi

ala..bukannya xboleh jumpe lg..kalau awk pegi ibu pejabat, jumpe laa

Amira tidak pernah jatuh hati kepada Hafiz tetapi dia hanya suka. Tiada sedikit pun perasaan cinta. Hafiz seringkali menghantar sms mendesak Amira. Sampaikan Amira tiada pilihan. Tidak sampai hati untuk menghampakan permintaan Hafiz.

Mira saya sukakan Mira. Mira bagi la peluang untuk saya sayang Mira, jaga Mira.

Erm..nanti la Mira fikir dulu macam mana

Mira plez...terima saya..saya nak jadikan Mira isteri saya

"adoii...mamat nih..tlg laa..paksa-paksa aku lak" sungut Mira. " Ko nape Mira?" tanya Zimah. "Ko tengok la ni" Amira menunjukkan sms2 daripada Hafiz. Nana juga turut sama membaca sms itu. "Ko fikir la masak2 Mira. Ayie macam mana lak nanti" nasihat mereka berdua. Yela.. aku dengan Ayie dah xde pape". Akibat di desak dan pengalaman lepas dengan Wan membuatkan Amira tidak berfikir panjang. Amira mula bermain kata-kata. Dia sedikit pun tidak menyedari kata-kata itu mungkin akan menjeratnya satu hari nanti.

Saya terima awak..saya pun suka juga dengan awak. saya suka tengok awak main dat aritu

Itulah antara kata-kata yang menjadi racun dalam hidup Amira. Hafiz tidak seperti yang Amira sangkakan. Hafiz betul2 psiko..dia betul2 gilakan Amira. Dia sanggup buat apa saja untuk Amira. KORANG SUKA?

Tuesday, 29 September 2009

BAB 6

Gila lah die tu…ingatkan die serius..Blh plak die main2. geram betul Haris

1 sms diterima dari Haris mengejutkan Amira yang sedang merehatkan badannya di depan TV. Amira segera membalas sms daripada Haris kerana ingin tahu ape yang berlaku

Nape ni? Ape yg dh jadi? Dia tu sape?

Kawan p’puan Haris la…Dia sms cakap die eksiden. Kita ni punya la risau.. tergesa2 drive pegi tempat die. Rupa2nya die main2..nak tau Haris ni sayang die ke tak

Amira terkedu…”kawan perempuan? Girlfriend dia ke? Kenapa dia tak cakap dia ada girlfriend?” Amira hanya melontarkan pertanyaan itu dalam kotak fikirannya sendiri.

Yeke?? X patut die buat camtu. Kesian awak. Mesti awak risau..dah la bawak kete laju2..kalau awk plak yang eksiden macam mana?

Taw xpe..Geram betul Haris! Pastu Haris marah die kat situ..pastu Haris pegi camtu je..Lantak die laa…sape suh main2 benda camtu

Dari sms yang diterima, Amira tahu Haris betul2 marah..

Yeke..pastu reaksi die mcm mn?

Dia nangis2…taw la kita sayang die tp jgn la buat kje mcm tu..main2 kan orang

“Haris sayang die??” persoalan ini pula yang muncul dalam benak fikiran Amira. Entah kenapa Amira tiba-tiba rasa kurang senang hati. Ada satu perasaan yang dia sendiri tidak dapat tafsirkan. Cemburukah dia??

Selepas kejadian itu, Amira masih seperti biasa dengan Haris. Cuma harapan untuk memiliki Haris sedikit pudar..Pada masa yang sama Ayie, kawannya dulu tiba-tiba menghubunginya semula. Cuba ingin memujuk dan mengembalikan hubungan mereka seperti dahulu. Amira buntu…Haris insan yang ingin dia miliki milik orang..Ayie ingin kembali kepadanya semula..

Hi Mira. Ape khabar? Sihat ke? Kt mana sekarang?

Hi..Sihat je..Lame x dengar citer. Nape tetiba je ni? Kat kampung lagi la ni

Ade..Cuma takut nak contact Mira..erm….Mira kalau Ayie cakap sesuatu leh x?

Aii..sejak bila plak takut ni?? Cakap la nk cakap ape

Mira, sebenarnya Ayie nk kita macam dulu balik..tapi bukan betul2 mcm dulu..Ayie nak kita lebih dari kawan

Fikiran Amira kosong..pertanyaan itu dibiarkan tanpa jawapan… Dia buntu..” Kenapa sekarang?? Kenapa tidak dulu?” Amira bermonolong. Dia tidak mampu membohongi hatinya sendiri kerana perasaan sayangnya terhadap Ayie masih ada. Haris? Mana mungkin dia cuba mendapatkan sesuatu yang belum pasti. Mungkin dia hanya bertepuk sebelah tangan. Mungkin betul Haris sudah mempunyai orang yang dia sayang.

Selepas beberapa hari kemudian,

Salam Ayie…Mira bagi peluang kt Ayie. Mira terima Ayie. Tapi nape baru sekarang? Nape dulu Ayie dengan Ina?

Maafkan Ayie. Ayie sebenarnya nak Mira sakit hati sebab tu Ayie dengan Ina

Sakit hati? Tapi kenapa?

Sebab Ayie rs frust sangat2 bila Mira keluar dengan budak laki aritu. Esoknya Ayie trus minta Ina couple dengan Ayie. Ayie ingat budak tu boyfriend Mira

Nape tak Tanya Mira dulu? Minta penjelasan? Mira takde ape2 pun dengan budak tu. Patut la masa Ayie terserempak dengan Mira dengan budak laki tu, Mira tengok muka Ayie semacam je.

Bermula la hubungan percintaan Amira dan Ayie. Dari sahabat mereka menjadi sepasang kekasih. Namun begitu, Haris tetap menjadi teman bicara Amira tanpa pengetahuan Ayie.
Amira akan menjalani latihan industri dan terpaksa meninggalkan Ayie di kampus. Memandangkan mereka berdua mengambil sijil yang berlainan, mereka terpaksa berjauhan.. Jika semester lepas Ayie yang meninggalkan Amira tapi kali ini Amira yang akan meninggalkan Ayie kerana menjalani latihan industri.

Disangkakan panas hingga ke petang tapi rupanya hujan di tengahari. Ayie kurang memberi perhatian kepada Amira dengan alasan kredit habis, tak de duit nak top up. Amira sedih kerana Ayie sedikit pun tidak berusaha untuk hubungan mereka. Namun. Amira tetap bersabar. Kadang-kadang dia yang akan menghubungi Ayie. Dia rasakan Ayie tidak mengambil berat berbanding Haris yang sentiasa menghubunginya dan bertanya khabar.

Haris…Mira rasa kan boyfriend Mira ada orang lain kot. Dah bape bulan die x contact Mira

Boyfriend? Mira tak penah cakap pun Mira ade boyfriend

Ye..sama mcm Haris gak.. x penah cakap..Mira leh agak sendiri

Tiada jawapan daripada Haris…..Kenapa? Marah kah dia bila tahu mendapat tahu Amira sudah juga mempunyai teman istimewa? Tapi kenapa? Haris juga mempunyai teman istimewa. Adil untuk mereka berdua.

Haris xde girlfriend la Mira. Yang aritu Haris xdapat trima dia. Haris dah anggap kawan Haris je sekarang ni

Ada teman istimewa atau tidak, ianya tetap tidak menghalang mereka dari terus berkawan. Tapi tanpa mereka sedari…setiap kali salah seorang daripada mereka mempunyai boyfriend atau girlfriend, mereka akan merasa cemburu. Mereka tidak pernah meluahkan apa yang ada dalam hati mereka walaupun mereka berdua saling merasai perasaan yang sama.

Adakah Haris dan Amira akan bersama? Bagaimana pula dengan Ayie? KORANG SUKA?

Thursday, 24 September 2009

BAB 5

Selepas pertemuan tempoh hari, hubungan Haris & Mira semakin rapat. Setiap haris setiap saat sms dari Hari sentiasa menemani Amira.

Budak bucuk wt ape tu? .... Sms dari Haris

Dah nak tido dh ni..pinjam bantal peluk jap.. Balas Amira

Walaupun jarak mereka beratus2 kilometer namun setiap sms seperti mereka berada beberapa langkah..

Eh mana boleh..suka2 ati je nk pinjam bantal org

wekk..nk jugak..Mira amek sndri laa...Haris x kunci pintu bilik td

Jangan laa!! Maaa....tengok Mira masuk bilik org nih

Hahaha...ma Haris x nampak...alaa..pinjam kejap je..esk bg blk..lalala

Amira sudah kembali ke kolej... Menyambung kembali kehidupannya sebagai seorang pelajar... Kali ini Amira sudah berpindah ke rumah flat yang berhampiran dengan kampus. Walaupun agak kecil dan dengan pertambahan ahli rumah seramai 2 orang agak padat. Namun, Amira dan kawan2nya yang lain tidak perlu lagi berjalan kaki sejauh 15minit untuk ke kelas. Berdekatan dengan kemudahan asas seperti kedai, cyber cafe dan lain-lain lagi amat memudahkan mereka semua.

"Weyh, budak2 rumah Jepon perli kita" beritahu Mas geram. " Diorang cakap ape? " tanya Amira. "Diorang cakap....dah jatuh miskin ke?? dari rumah besar pindah ke flat? Dulu masa kaya berlagak..skang dah jatuh miskin...teruk betul diorg tu" ujar Mas tidak puas hati. "Hahaha...siot jew cakap camtu..Kita pindah bkn sbb dah miskin ke ape tp sebab senang duk sni. Dekat nak g kelas, senang nk g cyber cafe.." "Aku dah bagitau camtu tapi diorg gelak juga"

Penghuni rumah baru ini semakin meriah kerana semuanya dalam 1 kelas yg sama. Emi & Nana housemate baru yg pada mulanya agak malu2. Amira pula lebih selesa dengan memilih untuk tinggal seorang diri dalam 1 bilik. Namun, kehadiran seorang lagi ahli baru, Niza membuatkan hasrat Amira untuk tinggal seorang tidak kesampaian kerana semua bilik yg lain penuh. Ruang bilik Amira yang agak terhad membuatkan Amira termenung. Tapi kerana kasihan dengan Niza, Amira rela berkongsi bilik dan mereka berdua terpksa tidur di ruang tamu. Bilik hanya tempat untuk sembahyang dan menukar pakaian.

Pada suatu hari entah kenapa Amira tetiba sahaja...." Mas, hari tu kan..lepas kita jumpe dengan Haris..Malam tu aku x dapat tido" "Nape x dapat tido?" "Entah laa...asyik teringat kat die je..pusing sana tak kena..pusing sini tak kena..tengok cara die senyum ms die tggu kita sebab kita jln lambat tu..aduhh..tak tahan" "Haaa.....ko jatuh cinta pandang pertama dengan die ye?"
"Ntah laa...aku pun xtaw.." "yela tuu..hahaha...abes tu macam mana?" "Macam mana ape? mcm tu laa...secret admire la dulu..hehe"..Begitu la Mas dan Amira..Ape saje die kongsi..Tambah2 pula Amira pula suka bercerita.

1 sms di hantar oleh Amira kepada Haris

Buat ape tu?? banyak kje ke?

Yela..kje laa...Tp duk lepak2 je ni

Lorr...duk lepak2 je?? ish3..nasib baik la Haris xkeje ngn Mira. Kalau kje ngn Mira, dh lame dh kne buang kje

Tu laa...nasib baik Haris x kje ngn Mira..sebab x kje ngn Mira la Haris duk lepak2 mcm ni..haha

Haris..nk tanya sket..awek x marah ke duk sms ngn Mira ni?

Haris mana ade awek...Mira tu..p'we x marah ke?

Yela tu takde awek..ntah2 keliling pinggang..laki mn nk ngaku..Mira mmg xde p'we pon

Semester 3 Amira lebih selesa dengan status single dan tidak menjalinkan mana2 hubungan dengan pelajar2 1 kolej seperti pelajar2 lain. Cukup la Haris sebagai pemberi semangat dan teman bicara yang sudi mendengar luahan hati serta teman yang mampu menceriakan harinya.

"Mira, ape citer ngn Ayie?" tanya Mas. "Ntah..dah x amek taw pasal die..malas"

Amira sudah muak dan malas untuk mendengar cerita mengenai Ayie. " Ayie dh xde skang dalam idup aku Mas..yang ade cuma Haris " beritahu Amira

Sepanjang semester Amira bertungkus lumus untuk mendapat pointer yg tinggi. Dia juga berusaha mencari tempat praktikal memandangkan semesta hadapan Amira perlu menjalani latihan industri. Akhirnya dengan bantuan Nana, Amira berjaya mendapat tempat di salah sebuah jabatan kerajaan bersama dengan Zimah. Mereka bertiga akan menjalani latihan industri itu bersama.

"Fuh nasib baik ayah ko pengarah kat situ Nana..kalau tak, tak tahu kat mana nk apply lagi" Amira kelegaan. Nana hanya tersenyum.

Seminggu sebelum praktikal, Amira berada di kampung. Dia menunggu keputusan peperiksaannya dengan perasaan yang berdebar2. Namun Amira agak terperanjat dan kecewa kerana bukan keputusan peperiksaannya di dalam sampul surat yang ditunggunya itu. Tapi keputusan seorang classmatenya, Nyna. Rendah.....Amira makin gementar kerana melihat pointer Nyna di bawah 3.0... Terperanjat kerana belum pernah catatan keputusan begitu di dalam kelasnya. Amira segera menelefon Nyna untuk bertanya keputusan peperiksaannya.

"Hello..Nyna ye?" "Hello..ye..sape ni?" "Nyna...!! Mira nih..result Nyna sampai kat Mira. Tertukar kot" "A'a tertukar..orang baru nak call Mira " " takpe2 nanti kita tukar..eh bape Mira dapat?" "3.08" " Haa?!!! 3.08?? biar betul? Nape turun giler2 nih..dari 3.34 trun 3.08" "bape orang dapat?" "Nyna punyer 2.8" "oo..yeke?" " k lah Nyna..nanti kita jumpe kita tukar result ni..bye" "Ok..Bye"

Dengan perasaan yang amat kecewa, Amira segera menghantar sms kepada Haris

Waaa.....pointer Mira trusn giler2..sedeynya..bila pointer dah trun, kompem CGPA pon trun..xdpt la nk dpt Anugerah nanti

Mira dapat bape? Nape tetiba leh trun ni?

3.08 je..sblm ni 3.34..mn la taw tetiba je le trun..waaaa.....sedeynyaaaa

haa..!! sape suh b'cinta?? kan dah trun..

Mana ade org b'cinta..x b'cinta pon..sume org pointer turun..bkn Mira sorang



Kegagalan untuk mendapatkan pointer yg tinggi tidak menghalang Amira daripada terus berusaha..Kata-kata semangat daripada Haris mampu menenangkan hati Amira walaupun hanya untuk sekejap. Bagaimana hubungan Amira Dan Haris selepas ini? Adakah mereka melangkah ke peringkat ke 2?? KORANG SUKA?

Wednesday, 3 June 2009

BAB 4

Amira sudah tidak sabar2 untuk berjumpa dengan Haris. Perasaan berdebar2 seringkali menghantui dirinya. tett..tett....1 mesej diterima

Mira, confirmkan jumpe minggu depan?? Haris cuti masa tu..balik kg gak

Mesej Haris dibalas

Yup! confirm..Kita jumpe..pape hal nt inform blk ok.

Seperti yang dijanjikan...Pada masa yang ditetapkan. Amira ditemani sahabat baikknya, Mas untuk berjumpa dengan Haris. Amira mengenakan kemeja biru berseluar jeans..tampil ringkas memang sudah menjadi kebiasaan bagi Amira. "Mas aku takut laa...macam mana la agaknye Haris tu??Kalau aku tak suka macam mana?" tanya Amira gusar. Memang diakui Amira terlalu memilih untuk berkawan. Bukan senang untuk berdampingan dengan Amira. "Alaa...ko jumpa la dulu..kawan je kan..bukan nak jadi boyfriend ko pun""Erm..yelah...tapi....kalau aku tetiba suka dia macam mana?? Sebab kalau dalam telefon aku memang suka dia..hehe""suka ati kau la Mira oii".

Haris dah sampai belum?? Mira dah sampai ni..ngan kawan Mira, Mas

tet..tett...mesej diterima

Dah sampai ke?? bawak kwn? malu la Haris mcm ni..xpe2 nt Haris bwk kwn Haris gak

"Lambat la pulak mamat ni" rungut Amira..."Ko nak jumpa dia kat mana ni Mira?" "Ntah..tak cakap pun nak jumpa kat mana" "Laa...adoiii...korang nih..set la tempat..senang nak jumpe" "Hehehe...aku lupa la...ok2 aku mesej Haris jap"

Haris nak jumpa kt ne ni?? Mira nak tunggu kat ne?? penat dah ni..dah berhabuk tunggu Haris

Tett..tett....

sori2..Ngah tunggu member ni..lambat bersiap..macam p'puan

Agak lama menunggu Haris..." Ishh...mamat nih..lambat betul..Habis make up aku" Amira bersungut di dalam hati.Tettt..tettt.....

dah sampai..Mira kat ne?? Pakai baju kaler ape??

Amira membalas mesej Haris

Depan Kedai Buku Juita ni..Pakai kemeja kaler biru..cepat skettttt!!!!

Tidak lama selepas itu...."Ehem...Mira?" sapa Haris..Amira berpaling setelah mendengar seseorang menegurnya dari tepi.."A'a Mira...Haris?", giliran Amira pula yang bertanya kembali. "Fuhhh..lega...betul Mira..ingatkan mak cik tua yang pakai baju biru tu" Haris menghela nafas lega, namun masih sempat menyakat Amira. "Huh..dah la datang lambat..dah berhabuk ni tau..nasib baik xtumbuh janggut lagi" balas Mira tak puas hati..Haris hanya tersengih2. Mas tersenyum melihat gelagat Haris dan Amira. "Nak gi mana ni?? aku dah panas nih..haus" Mas mencelah. "A'a..nak gi mana ni Haris?" tanya Amira lagi. "Erm...kita gi makan kat belakang. Bangunan Mara. Kat sana x ramai orang" "Ok je..kitorg follow..Haris bawak sebab Mira tak familiar sangat kawasan sini. Amira dan Mas mengikut Haris dari belakang.

"Mak aii...jauhnye jalan...bila nak sampai ni??" "tu laa...Haris ko ni nak bawak kita g mana ni?" Mereka berdua merungut. "Dah la jalan tu bukan main laju. Tak ingat kita ke?" rungut Amira lagi. Kelihatan dari jauh Haris menunggu mereka berdua sambil duduk di palang besi. " Lambatnye jalan...terkedek2 macam itik", Haris pula yang merungut. "Kalau perempuan tu perempuan jugak..sempat lagi berlenggang kangkung" sambung Haris lagi. Amira hanya tersipu2 malu. Walaupun dia cuba untuk bersikap selamba dengan Haris tapi Amira tidak dapat menhalang perasaan malunya yeng pertama kali berjumpa dengan Haris. Gaya dan cara Haris menunggunya membuatkan hatinya tersentap. " Comelnye dia " ujar Amira dalam hatinya..

"Jauh lagi ke Haris?" tanya Amira. "Depan tu je" jawab Haris. "Maaf la..kena jalan kaki..time ni memang susah nak dapat parking. Haris parking kete kat belakang tadi" sambung Haris lagi...Amira hanya diam sahaja..."Dah sampai..kita duduk kat sana"ujar Haris..Setelah pesanan telah diambil oleh pelayan.."So, dah lama ke sampai?" tanya Haris.."Hai boleh tanya lagi" balas Amira. " Semalam lagi kitorang sampai" sampuk Mas. Haris hanya tersenyum malu2.."Erm...orang kat sebelah tak nak kenalkan ke?" tanya Haris. "Alamak...lupa..hehe..Haris ni Mas..Mas ni Haris", Amira memperkenalkan rakan2nya sambil tersenyum. "Tu laa...aku dari tadi lagi tunggu orang kenalkan.." ujar Mas tanda protes.."Hehe..aku lupa la Mas.." balas Mira. "Tak nak makan ke?" tanya Haris.."Takpe..kenyang lagi..Mas ko nak makan?" "Aku pun kenyang lagi ni", balas Mas. "Erm..mana kawan2? cakap nak bawak kawan2 tadi kan?" tanya Amira. "Erm..diorg ada tapi pegi jalan2..malas nak jumpa Mira..menyibuk je", jawab Haris sambil menyuapkan bihun goreng yang dipesan tadi. Mira hanya memandang Haris makan sambil senyum. "Mira jangan la tengok Haris makan" ujar Haris. "Hahaha...Haris pun malu gak ke?? Eleh..aritu cakap orang yang malu. Dia pun malu gak" Mira membalas. "Ala Mira ko pun sama gak..2x5 je korang ni..Mira ni sape2 pun tak boleh tengok dia masa makan. Mesti malu..haha" sampuk Mas beserta dengan penerangan yang panjang lebar. "syhhh...bocor rahsia lak ko nih..tu lain la" balas Amira. "Yeke? haha..dia memang macam tu Mas. Mira ni ngokngek sket", giliran Haris pula yang bersuara. "uishh...korang ni satu team ke ape?? Nak kenakan aku je".

Setelah beberapa ketika bersembang dan bersembang...Haris menawarkan diri untuk menghantar mereka balik. Pada mulanya Amira agak keberatan kerana tidak mahu menyusahkan Haris. Tapi memandangkan Hari sudah lewat petang, Amira menerima pelawaan itu.

Malam itu, Amira tidak dapat melelapkan matanya. Ingatannya kepada Haris. Hatinya berdebar-debar. Amira sendiri tidak dapat mentafsir isi hatinya ketika itu. Cara Haris..gurau senda Haris....semua itu membuatkan hati Amira tidak keruan. Belum pernah perasaan ini hadir dalam hidup Amira. Perasaan ini tidak seperti perasaannya terhadap Ayie dulu. Adakah ini cinta?? Cinta pandang pertama untuk Amira?



Ikuti sambungannya dalam BAB 5..tungguuuu..... KORANG SUKA?

Thursday, 21 May 2009

BAB 3

"Amira, Rie ade kawan nak kenal ngan Mira..Dia mintak no fon..Rie dah bagi dah" kata kawan sekelas Mira sambil tersengih-sengih. "Aduiii...Rie bagi nape?" soal Mira. "Ala, dia nak call je..Mira jawab je la. Nasa nama dia. Kawan baik Rie " jawab Rie lagi. "Yela2..kalau Mira rajin..Ensem ke tak? hehe..." Mira pula yang tersengih-sengih. "Mak aii Rie...da jadi tukang cari jodoh la plak" sampuk Mas.."Alaa...saje nak tolong kawan-kawan" ujar Rie lagi..

Sehinggalah pada satu malam.....tutt..tutt...deringan telefon bimbit Amira mengejutkan Amira yang hampir terlena. "Sape laa yang telefon malam-malam ni..kacau betul" ngomel Amira.."Erm..hello..sape ni??" "Assalamualaikum..Ni Mira ye?" tanya seseorang yang Amira tidak kenali.." Ya saya..sape yang bercakap ye? Ade ape?" tanya Mira lagi. " Kenal saya tak?" "Aduss..Awak tak cakap sape awak macam mana saya nak kenal" Amira masih menahan sabar. " Nasa ni..Kawan Rie..Dia ade bagitaukan saya nak call? "Oo..Nasa..ye Rie ade bagitau saya"..Bermula daripada itu Nasa selalu menghubungi Amira....Nasa sudah mula menganggap Amira lebih daripada seorang kawan. Tapi Amira hanya menganggap Nasa sebagai kawan memandangkan mereka berdua tidak pernah berjumpa. Keluarga Nasa sudah mengetahui hubungan Amira dengan Nasa. Perkara itu mungkin mengembirakan Nasa tapi tidak bagi Amira.

Amira tidak menyimpan sebarang perasaan terhadap Nasa..Pada masa yang sama, tanpa Amira duga..Suatu malam satu deringan mengejutkan Amira. Amira fikir Nasa tapi nombor lain yang tertera. "Hello..Assalamualaikum" Amira menjawab panggilan itu. "Waalaikumussalam..Ni Mira kan?"tanya seorang lelaki. "Er..ye saya..Awak sape ye?" tanya Mira lagi. "Saya Haris..Kawan Nasa..Saje je saya call awak ni". Amira tiba-tiba rasa hairan..kenapa kawan Nasa yang menghubunginya. "Mana awak dapat no saya ni?? Nasa bagi ke?" tanya Mira. " Takkan la Nasa nak bagi. Saya hafal no fon awak ni. Masa Nasa call aritu, saya ade teman dia" jawab Haris panjang lebar. baru Amira ingat, semasa kali pertama Nasa menghubunginya, Nasa menggunakan telefon awam. " Nape awak tiba-tiba boleh hafal no saya? " tanya Amira lagi tidak puas hati. " Tak tahu la nape. Tetiba tergerak hati" ujar Haris lagi..

Sejak malam itu, Haris dan Amira sering berhubungan melalui sms dan juga panggilan telefon. Amira amat menyenangi kehadiran Haris. Setiap hari, sepanjang masa...Amira ternanti-nanti sms daripada Haris. Bagaikan ada satu chemistry antara mereka berdua. Setiap pagi sehinggalah waktu tidur, sms daripada Haris sentiasa menemani Amira. Nasa? Nasa tetap menjadi kawan Amira tetapi Amira cuba menjauhkan diri daripada Nasa. Bukan niat Amira untuk menjauhkan diri tapi tidak mahu memberi Nasa harapan. Harapan palsu sedangkan Amira langsung tidak mempunyai perasaan terhadap Nasa.
Bangun-bangun....!!! Dah subuh ni..anak dara apa la tak bangun lagi

Begitu lah selalunya sms yang diterima seawal pagi daripada Haris. Setiap sms daripada Haris tidak pernah megguris hati Amira kerana mereka berdua memang serupa. Selalu bergurau senda dengan kata-kata yang mungkin tidak dapat diterima oleh sesetengah orang atau dengan kata lain, gurauan yang melampau. Sindir menyindir sudah menjadi satu kebiasaan buat mereka berdua. Suka duka mereka kongsi bersama. Mereka ibarat teman bicara.

tak bangun lagi ke?? bangun-bangun la Haris oii...orang dah siap buat umah batu sebijik..dia duk tido lagi..ape nak jadi laa....Anak sape la ni?? orang kampung mana la ni?

Seperti biasa, kalau tidak Haris yang sms, Amira yang akan sms.
mak aii ni sindir ke ape?? Orang duk oversea la..sini malam...waktu tido

Sudah menjadi kebiasaan bagi Haris..Malam bekerja, pagi pula tidur. Kalau waktu Amira tidur, Haris akan mengganggu, waktu Haris tidur pula Amira yang kan mengganggu.
Oversea ke over river? Peta dunia tak siap-siap lagi ke??

Begitulah Amira dengan Haris...Masing-masing akan mencari kalau salah seorang menyepi. Tidak lengkap hidup...macam ada sesuatu yang tidak kena bagi Amira jika tidak mendapat sms daripada Haris. Kehadiran Haris sebagai kawannya, menceriakan hidup Amira yang sunyi tanpa tempat bergantung. Kehidupan seorang pelajar membuatkan Amira perlu berdikari. Hanya Haris tempat Amira meluahkan segala suka duka.

Waktu ini, Amira tidak memikirkan tentang teman lelaki. Dia ingin menumpukan perhatian terhadap pelajarannya. Baginya, cukuplah adanya Haris sebagai teman baiknya untuk berkongsi suka duka dan juga seseorang yang mampu membuatnya ketawa.

"oitt..ko ketawa sorang-sorang nape" pertanyaan Zimah yang juga teman serumah Amira mengejutkan Amira. "Ni kawan aku ni..macam-macam..kelakar betul. Kalau ko nak baca ko baca la..sms dari dia je..ko baca dari awal. Ko tau la nape aku ketawa" Amira masih lagi tersenyum menahan ketawa.

Semester 2 agak memenatkan bagi Amira. Terpaksa berulang alik dari kampus ke rumah sewa dengan hanya berjalan kaki. " Mira aku tengok ko makin tembam la" kata Zimah. " Hah?! Tembam?? Biar betik ko aku tembam?" balas Amira tidak percaya. "Tak tembam macam mana, pukul 3 pagi bangun-bangun mintak nasi. Semalam lagi la..Dah pukul 1 pagi,lampu dah tutup..boleh pulak dia bangun-bangun sapu jem kat roti. Sempat lagi tu makan" Mas menerangkan panjang lebar. "Hahahaha....ntah la..Aku asyik nak makan je" balas Amira. "Pastu kalau takde cadbury dalam beg tu tak sah" kata Zimah lagi.." Yelaaa....aku diet..lepas ni aku tak makan dah coklat. Pelik laa..aku makan nasi kurang je..Tapi makin bertambah-tambah tembam aku ni".

Mira akui, beratnya semakin bertambah. Mungkin kerana tabiat makannya yang agak kurang teratur. Biasanya Amira dan kawan-kawannya akan siapkan Assignment dulu sebelum makan. Kadang-kadang menjelang tengah malam baru mereka mengisi perut. " Mira ko ngan Ayie dah tak contact ke?" tanya Mas sebelum tidur. Sudah kebiasaan bagi mereka berdua, bersembang-sembang sebelum tido. " Dia ade sms aku tapi aku tak reply. Ntah la...malas la" beritahu Amira. "Aku nak tidur dah ni. Ko tutup lampu ye..Aku malas nak bangun la" Mira tersengih-sengih.."Alaa...aku pun malas jugak ni" Mas pula yang tersenyum-senyum.." Yanaaaaa....!!!!!" laung mereka serentak memanggil Yana yang berada di bilik sebelah. "Ape??" Yana menjawab dari bilik sebelah. "Kejap laa...ade benda nak bagitau ni" laung Mira lagi..Yana menjengah di pintu bilik. "Ape? Nak bagitau ape?" "Tolong tutup lampu" beritahu Amira dan Mas serentak. "Chehh...hampeh la korang nih..aku ingat ade ape" Yana tidak puas hati terasa diri dipermainkan..Amira dengan Mas ketawa serentak " Hahahaha....terima kasih Yana..lain kali boleh tutupkan lagi".

Sikap Amira yang suka bergurau senda memang telah wujud sejak dia berkawan dengan Ayie dulu. Ditambah pula dengan kehadiran Haris sekarang yang Amira rasakan satu kepala. Sebelum tidur sperti biasa juga..tett..tettt....1 msg diterima

Dah tido ke? tak wish gud nite pun..wekkk...biar mimpi hantu

"kurang asam betul la Haris ni" kata Amira dalam hati. Sms dibalas..

oitt..suka2 ati jew..wekkk...mana ade hantu..tu kat sebelah Haris tu..ade warna putih2 tu..cuba tengok kat tingkap tu..Eee....Abes laa...

tett..tett..sms diterima dari Haris lagi....

Hahaha..mana ade..orang kat ofis ni..mana ade tingkap..malam ni Hantu tido peluk Mira..best2..selamat tido dipeluk hantu ye??

Tiada perasaan takut dalam diri Amira kerana Mas ada menemaninya..

Tak takut pun...Haris tu kat ofis memang ade hantu...tengok laa...kalau kena biar padan muka..jap2 nak doa jap..mintak2 la Haris kena kacau hantu..haha..papai nak tido dulu..esk ade kelas..salam

Eh Mira jangan laa....kat sni memang berhantu pun..jgn la doa2..ok gud nite budak mucuk..

Amira hanya tersenyum...Dia gembira dengan adanya Haris..Teman tapi mesra itu lah mereka..





"Mas nanti cuti sem ni kita ko teman aku jumpe Haris ye..kitorg nk jumpe..nak kenal gak..ni asyik dalam fon jew" beritahu Amira. "Aku ok je..dah jadi kebiasaan..aku memang orang penting..hehe"

Bagaimana selepas ini?? Apa akan jadi selepas Amira berjumpe dengan Haris?? Nantikan dalam Bab 4 KORANG SUKA?

Friday, 15 May 2009

BAB 2

Kemalangan yang menyebabkan kematian Azwan sudah Amira ketahui melalui abang sepupu Azwan, Dani. Akhbar sehari selepas kematian Azwan diselongkar, dicari & disimpan kemas di dalam album.

Semester baru sudah bermula. Amira masih dalam keadaan sugul..masih dalam kesedihan.."Mira, muka kau nampak sedih sangat, sugul" ujar Mas. Amira hanya mampu tersenyum. "hi Mira takkan sedih kot..bukan ke selalu jumpa dengan si Ayie tu? aku dengar kau dengan Ayie selalu dating" sampuk Yana, yang juga kawan mereka. Amira masih lagi tersenyum kelat. Baginya tiada siapa yang mampu menyelami apa yang ada dalam hatinya ketika itu. Mas hanya tersenyum mendengar kata-kata Yana. "Sabar Mira..Aku faham", pujuk Mas..

Beberapa bulan berlalu, Amira kembali seperti biasa...Hidup mesti diteruskan...Amira & Ayie semakin mesra sehingga ada yang menyangka mereka adalah sepasang kekasih. Bagi Amira. Ayie adalah seorang kawan yang sangat disenangi..kawan yang mampu membuatkan Amira ketawa ketika berduka..kawan yang mampu membuatkan Amira melupakan segala masalah. Tapi pada masa yang sama Amira turut berkawan dengan Rezuan. Salah seorang senior di tempat pengajiannya.

Rezuan mula Amira kenali semasa Rezuan meminjamkan motornya kepada Amira. "Assalamualaikum..er..awak..nak mintak tolong boleh tak?" tanya Amira dalam keadaan serba salah bercampur segan yang teramat sangat. " Waalaikumussalam...ye? Ada apa yang boleh saya bantu? Nak pinjam motor ye?"..."Alamak macam mana mamat ni boleh tahu?" tanya Amira dalam hatinya dalam keadaan malu yang makin menebal. "Er..a'a..saya nak pergi Econsave jap..nak jalan kaki jauh pulak. Maaf la saya terdesak ni. Nak beli barang". Semasa ini Amira baru pindah ke rumah sewa. Memang menjadi lumrah, sebaik sahaja semester kedua, pelajar2 perlu menyewa di luar kampus. "Erm...ok lah..sebelum tu,saya Wan, awak? Rumah kat mana? Tapi jangan lupa isi minyak ye" "ok..terima kasih. Saya Mira. Rumah saya dekat situ je". Alhamdulilah Amira berjaya meminjam motor. Kehidupan di luar kampus agak susah jika tidak mempunyai kenderaan sendri. Lebih-lebih lagi kedudukan rumah Amira yang agak jauh dari semua kemudahan & agak jauh dari kampus.

Amira menyewa di sebuah rumah yang agak mewah dan besar. Mas, Yana, Azie dan Anom adalah teman serumah Amira. Namun, Amira lebih rapat dengan Mas, yang juga teman sebiliknya. Segala suka duka Amira, Mas tempatnya mengadu.

Pada suatu hari setelah beberapa bulan mengenali Redzuan, Amira ditemani kawan-kawan telah keluar dengan Redzuan dan kawan-kawannya yang lain. Ketika Redzuan menghantar Amira pulang, secara kebetulan Ayie datang menghantar Mas yang menumpang membonceng motornya. Ayie terus berlalu pergi tanpa melihat muka Amira. Amira cuba memanggil tapi Ayie terus memecut laju. " Alamak, kenapa tetiba boleh terserempak ni. Marah ke dia dengan aku? "

Dua hari selepas kejadian, sesuatu yang kurang menyenangkan telah sampai ke telinga Amira. Ayie mengambil tindakan drastik dengan memilih teman sekelas Amira sebagai girlfriendnya. "What?! ko biar betul ni! Ayie dengan Ina? Minah tu??" tanya Amira dalam keadaan tidak percaya. "Betul la..kalau ko tak percaya, ko tengok kat luar tu..diorang pakai baju kaler sama" beritahu Mas. "Dah heboh dah..aku tengok cam nak muntah je" beritahu Mas lagi. Bagaikan tidak percaya Ayie sanggup membuat keputusan itu tanpa mendengar penjelasannya dulu.

Amira mula menjauhkan diri dari Ayie. Tindakan Amira turut disedari kawan-kawannya. Ayie pula sibuk dengan girlfriendnya. Ada kala Ayie cuba mendekati Amira tapi Amira cuba mengelak. Tindakan Amira itu turut disedari oleh Ayie. " Nape ni? Mira macam cuba nak elakkan diri dari Ayie? Ada kelas ke?"tanya Ayie.. Amira cuba mengelak tapi Ayie menghalang laluan Amira. "Saya sibuk la..ada kelas ni. Lagi pun saya takde urusan dengan awak", balas Amira perlahan. "Sibuk sangat ke sampai xde masa nak balas sms saya?" tanya Ayie lagi. " Ina kan ada..buat apa cari saya lagi", dalam nada sindiran Amira berlalu pergi meninggalkan Ayie. Tanpa menoleh lagi..Amira tidak tahu apa reaksi Ayie ketika itu. Baginya biarlah Ayie makan hati sebagaimana dia rasa dengan tindakan Ayie itu.

Ina, kekasih Ayie selalu memandang sinis pada Amira.. " Apa masalah perempuan tu? pandang aku semacam. Macam la cantik sangat. poyo je lebih..huh.." rungut Amira tidak puas hati. " Ala Mira..dia kan dah dapat Ayie " balas Mas. " Ala kalau setakat Ayie tu, berlambak lagi..sekali aku petik jari,10 yang datang". "Wahhh....berlagak ko ye Mira..ko jangan..nanti si Ayie tu jugak yang ko cari " sampuk Yana.. Amira hanya mencebik. Sejak Ayie dengan Ina, Amira memang pantang melihat mereka berdua. Setiap kali ternampak mereka, darah Amira menyirap. Amira tahu dia cemburu tapi dia tetap menafikan perasaannya itu.

Suatu hari. classmate Amira, Tihah datang bertandang ke rumah Amira untuk menyiapkan tugasan berkumpulan . "Mira ko dengan Ayie penah ada apa-apa ke dulu?" tanya Tihah. "Nape ko tanya macam tu?", Amira tersentap dengan pertanyaan Tihah. "Takdelah aku terdengar Ina dengan budak-budak rumah aku mengumpat pasal ko". Kebetulan Tihah dan Ina adalah housemate. "mengumpat pasal ape?" tanya Amira ingin tahu. "takdelah sebab cara diorang cakap tu macam Ina tu dah menang sebab dah dapat Ayie. Pastu ko ni macam sword" beritahu Tihah umpama seorang reporter. " huh..menang apanya..aku dengan Ayie bukan ada ape-ape. Nape lak cakap aku macam sword? tanya Amira kehairanan. "Er...kira macam ko ni pencabar la..sword tu kan tajam. Macam ko nak rampas Ayie dari dia" beritahu Tihah lagi. "Perghh...ni yang buat aku marah ni. Sape yang rampas sape ni? oo...td cakap die menang. sekarang cakap aku rampas. Ok korang tengok la nanti. Sape yang akan menang. Aku ke dia?", ujar Amira dalam keadaan yang membuak-buak. "Sabar Mira..",seperti biasa Mas menjadi penenang. "arghh...korang tengok la nanti. Setakat Ina tu...bukan si Ayie tu nak sangat..", Amira masih dalam keadaan tidak puas hati.

Walaupun begitu, Amira tidak lah menunjukkan yang dia mahu merampas kawannya semula, Ayie. Amira masih waras..baginya takkan sekali-kali dia menjatuhkan maruah kerana seorang lelaki. Kata-kata itu hanyalah terkeluar kerana terlalu marah. Amira hanya membiarkan Ayie dibuai cinta dengan Ina . Ayie tidak lagi dia hiraukan. Apa sahaja kisah Ayie dipekakkan telinga, dibutakan mata. Memang agak sukar baginya kerana Ayie juga di bawah jabatan yang sama. Setiap hari dia disajikan oleh drama swasta Ayie dan Ina. Perasaan cemburu tidak lagi menjalar dalam hatinya tapi bertukar menjadi sedih kerana dia tidak lagi mempunyai kawan seperti Ayie. Ketiadaan Ayie menjadi satu kehilangan.

"Nape aku sedih? Nape aku cemburu dengan Ayie dan Ina? Aku dengan Ayie bukannya ada ape-ape. Kawan je..", sampai masa ini Amira masih menafikan perasaannya sendiri. Perasaannya dia menyayangi Ayie, perasaannya sukakan Ayie..

KORANG SUKA?

Tuesday, 12 May 2009

BAB 1

Biar selebat mana pun hujan turun, sampai waktunya kelak ia akan berhenti.Mentari akan menyinar cemerlang dan langit pasti biru kembali. Burung-burung pastinya berterbangan & berkicauan lagi. Rerama akan kembali mengunjungi bunga yang berkembangan dan angin akan meniup setiap inci alam dengan belaian mesra. Cinta akan bercambah, tumbuh mekar & harum selamanya, selagi ada makhluk bernama manusia.....

Perasaan berdebar-debar dan terasing menyelubungi Amira. Hari ini hari pendaftaran pelajar baru. Amira bergaya ringkas dengan mengenakan baju kurung berwarna pink & bersepatu yg dibelinya khas untuk hari pendaftaran ini.

"Tak ramai orang lagi. Baik aku beratur cepat" Amira berkata dalam hati. "Ma,Abah...Along beratur dulu ye". Along nama panggilan Amira dalam keluarganya. Amira seorang anak pertama yg berasal dari keluarga yang sederhana. Walaupun sebelum ini dia pernah kecewa kerana tidak dapat menjejak kaki ke Universiti, namun dia bersyukur kerana masih lagi berpeluang melanjutkan pelajaran di salah sebuah IPTA di selatan tanah air. Dia menerima tawaran dalam jurusan Diploma Pengurusan Pelancongan dengan senang hati.
Selesai sesi pendaftaran, Amira bergegas ke asrama perempuan. " Alaa...dah ade orang masuk dulu..tak sempat nak chop tempat " Amira merungut kerana terlewat tiba di biliknya. Tiba-tiba.. " Hi..saya Rokiah. tadi dah nampak awak masa kat dewan. tak sangka pula satu bilik" Rokiah cuba beramah mesra, Amira cuma tersenyum. Memang menjadi kebiasaan bagi Amira yang lebih suka senyum jika bertemu dengan orang baru. Masih janggal baginya, ditambah pula dengan perwatakannya yang agak pendiam dan pemalu.


*** Seminggu selepas orientasi


" Hari ni dah start masuk kelas..takutnye..macam mana la agaknya suasana dalam kelas nanti " Walaupun perasaan takut dan berdebar-debar silih berganti, namun Amira bernasib baik kerana ada Mas menemaninya. Seorang kawan yang dikenalinya semasa orientasi. Secara kebetulan mereka juga coursemate..
"pergh...ensemnye mamat ni.." mata Amira tertumpu kepada seorang classmatenya yang berbangsa cina, Lim.
Sesi pembelajaran berjalan macam biasa. Amira sudah mula dapat membiasakan diri dengan kehidupan di kampus. Dia tahu dia perlu berdikari. Suatu hari Amira terpaksa ke kelas bersendirian tanpa ditemani kawannya Mas. Sedang dalam perjalanan dari jauh dia ternampak dua orang pelajar lelaki yang berjalan bertentangan dengannya. Amira yang memang terkenal dengan sifat pemalunya terus memandang ke hadapan tanpa melihat sesiapa. Bagaikan ada hijab dan hanya dia yang berada di situ pada masa itu. Tiba-tiba dia terdengar sesuatu yang menarik perhatiannya... "Minah tu jalan x pandang kiri kanan..Aku yang ensem ni dia buat macam tunggul kayu je" kata salah seorang daripada pelajar lelaki dengan nada tidak puas hati. Amira hanya menguntum senyuman bila terdengar kata-kata itu.


********


Hari ini lawatan ke Melaka Bandaraya Bersejarah. Semasa lawatan tersebut ada salah seorang pelajar lelaki yang menarik perhatian Amira. Mata Amira terus tertumpu kepadanya " Macam penah nampak la mamat ni tapi kat mana ye?"
Selepas lawatan itu, Amira mula rapat dengan Ayie. Pelajar lelaki semasa lawatan ke Melaka. Walaubagaimana pun Amira masih gagal mengingati di mana dia melihat Ayie sebelum ni. Hingga la pada suatu hari. "Mas, ko ingat x mamat yang tak puas ati tu? Alaa..yang dia cakap dia tunggul kayu tu..Ayie la tu". " hahaha " Mas & Amira ketawa serentak. "Nape la aku x perasan sebelum ni". Hari semakin hari hubungan Amira & Ayie semakin akrab tapi sebagai seorang sahabat sahaja.
Pada masa yang sama Amira juga berkawan dengan Azwan. Kawan yang dikenalinya melalui kawan semasa di sekolah menengah. Hubungan Azwan & Amira hanya melalui telefon sehingga la pada cuti semester, Azwan & Amira berjumpa tapi ditemani kawan masing-masing. Dalam diam rupanya Azwan menyimpan perasaan terhadap Amira. Walaubagaimanapun, Amira dapat membaca isi hati Azwan melalui sms2 yg diterima. Sehingga la pada suatu malam...kringggg...kringggg......" Hello" jawab Amira. " Hello, Assalamualaikum. Wan ni" jawab Azwan dalam keadaan gugup. "Waalaikumussalam Wan. Ada apa call malam-malam macam ni?" tnya Amira mamai.."Er..sori Mira malam-malam ganggu Mira. Mira dah tido ye?". "Erm...yelaa....dah pukul 2pagi ni". "Sebenarnye...Wan rindukan Mira", Azwan cuba berterus terang. "Erm..yeke?" balas Mira masih dalam keadaan mengantuk. "Mira, sebenarnya Wan nak Mira jadi girlfriend Wan", kata-kata Azwan menyedarkan Amira daripada tidur. "Hah! Wan jangan main-main Wan..Kot ye pun nak gurau agak2 laa..taw la arini 1 April"."Wan serius ni Mira..tak main-main". Amira tidak lagi diulit mimpi, kini hatinya berdebar-debar. "Er..mcm ni la Wan. Hari pun dah malam ni. Bagi Mira masa ok.Mira nak tido ni". "Erm..yela Mira..Wan tunggu jawapan Mira. Gud nite sayang. I miss You". Talian dimatikan dalam keadaan Amira yang terpinga-pinga.


*****************


Selang seminggu, Amira menghantar sms kepada Azwan

Salam Wan..Mira minta maaf sebab tak dapat tunaikan permintaan Wan. Mira sygkan Wan tp sebagai kwn je. Kita kawan k. klu ade jodoh ade la kita..

Tiada balasan dari Azwan. Amira mula risau. "Marah ke Wan dengan aku? Benci ke dia dengan aku?". Sejak hari itu, Amira tetap cuba sms tapi tiada balasan dari Azwan. Sehinggalah....tett..tettt....


Salam Mira..maaf la wan xde kredit. ni baru top up..biasa la loan xmasuk lagi..sengkek skang ni..
Yeke? Mira Ingat Wan marahkan Mira
Mira ni..mana boleh Wan marahkan Mira. Wan kan sayang Mira..


Amira terpaksa membuat keputusan begitu kerana tidak mahu sebarang komitmen. Sedangkan dalam dirinya sudah mula tumbuh bibit-bibit cinta terhadap Ayie. Amira semakin sibuk dengan tugasan-tugasan yang perlu disiapkan. Hubungannya dengan Azwan & Ayie berjalan dengan lancar. Mereka berdua menjadi teman rapat kepada Amira. Amira sangat menyenangi Ayie kerana sikapnya yang kelakar manakala Azwan yang begitu mengambil berat.
Kesibukan Amira pada tugasan dan ujian akhir membuatkan Amira terlupa kewujudan Azwan yang berada di Melaka. Tapi Azwan sempat menghubungi Amira semasa study week. Perbualan dengan Azwan membuatkan Amira takut dan risau..


Mira, Wan accident lagi.. ni dah masuk kali ke dua bulan ni
hah? teruk ke?? pastu Wan ok ke x??
Wan takut kalau jadi untuk kali ke-3. Kalau jadi jugak mesti Wan dah takde
Wan jangan cakap macam tu. Wan jangan la naik motor lagi. Wan hati-hati tau. Mira sayang Wan
Mira, kalau Wan ada buat apa-apa kesalahan wan minta maaf tau. Mira jaga diri baik-baik. Belajar sungguh-sungguh. Tolong ma dengan abah.
Nape Wan cakap macam ni? Mira tak suka la..
Mira...Kita tak tahu bila kita akan pergi. Sebelum apa-apa Wan nak minta maaf awal-awal..Dan Wan nak Mira janji belajar sungguh-sungguh, tolong keluarga Mira.
Ye Wan..Mira maafkan ..Mira pun nak mintak maaf sebab kecewakan Wan. Mira janji akan belajar sungguh-sungguh, tolong keluarga Mira.. dah la Wan...takde apa-apa yang akan jadi kat Wan.. Wan jaga diri baik-baik.. Nanti kalau ada apa-apa masalah kita contact lagi ok..
OK Mira..nanti Wan call Mira lain kali..Assalamualaikum
Waalaikumussalam


*************


Final exam dah habis. Amira merancang untuk keluar ke bandar bersama dengan Mas dan Ayie setelah beberapa hari pulang ke kampung.. " Dah lama Wan tak call aku..dia ok ke x?" tanya Amira kepada diri sendiri.."Eh, korang aku nak call kawan aku jap. Dah lama dia tak call aku..rasa tak sedap hati la pulak"..Berkali-kali Amira mendail nombor Azwan tapi tiada jawapan. Sepanjang hari Amira berpura-pura gembira di depan Mas & Ayie.
Sampai di rumah Amira terus menghubungi Azwan sekali lagi..tuttt..tutttt....talian disambung..kedengaran suara perempuan yang angkat


Assalamualaikum..sape ni?? Wan ade?
Waalaikumussalam. Ni sape??


Pertanyaan daripada perempuan itu membuatkan Amira melenting


Saya kawan Wan. Nape? panggil Wan cepat saya nak cakap dengan dia


Tiba-tiba Amira dapat mendengar suara perempuan itu menahan hiba. "Nape plak ni" tanya Amira dalam hati.


Wan dah takde..dia dah meninggal semalam


Talian dimatikan. Amira tergamam. Tanpa suara. Yang hadir hanyalah titisan-titisan airmata. Amira menangis dan masih tidak percaya dengan berita yang baru diterimanya. Amira mula menyalahi diri sendiri kerana tidak menerima Azwan sebelum ini. " Nape Wan tinggalkan Mira ", Amira menangis teresak-esak. Telefon di dail sekali lagi..


Mas...Wan dah takde. Nape dia tinggalkan aku?? Nape aku xtunaikan permintaan dia.. kalau aku tahu, mesti aku dah terima dia..
Betul ke ni Mira?? Bila? Kenapa?? Sabar ye Mira..dah ketentuan Allah.. Mungkin ada hikmah kenapa kau tak terima Wan. Kalau kau dengan Wan couple, kau lagi sedih..sabar ye Mira..
Aku tak percaya dia dah takde...aku tak tahu punca kematian dia...aku tak sempat nak tanya


Mira masih tidak dapat menerima berita kematian Azwan..Mira juga tidak mengetahui punca kematian kawannya itu.....








KORANG SUKA?

;;